bovagkeurmerk

040-2076588

Spanje-Portugal 2014-2015

Overwinteren 2014-2015

Op maandag 15 december 2014 vertrekken we weer naar het zuiden, onze Hymer B 514 is na 9 jaar trouwe dienst ingeruild op een mooie Carthago Chic line 3.8 sport. Dezelfde indeling maar met meer luxe. We rijden via Maastricht en Luik richting Sedan via de A 34 en de D 977 richting Troyes, daarna via de N 77 richting Auxerre. We stoppen na 561 km op de dagteller bij een bekend plekje in Pontigny. Het is 17.00 uur en bijna donker. We hebben de hele dag regen gehad.

Dinsdag morgen vertrekken we om 8.00 uur en gaan via Auxerre en de D 151 richting Varzy daar gaan we via de D 977 verder naar Nevers dan de N7 en de D 2009 naar Gannat, waar we eten en tanken en verder rijden naar de A 75 bij Clermont-Ferrand die volgen we tot de afslag Lodève en daar overnachten we, er staan 569 km op de dagteller en het is 17.00 uur. Het is druk op de parkeerplaats, maar we vinden nog een plaatsje en verplaatsen later op de avond de camper,  we hadden onder de bomen geen ontvangst met de schotel en midden op het plein wel.

Na een goede nacht vertrekken we de volgende morgen om 8.00 uur en rijden via de A 75 tot Beziers en dan via de D 6009 en de D 900 naar Perpignan. Via de D 900 rijden we Spanje binnen. We volgen de N 11 en na 301 km parkeren we in Platja D’Aro. Daar hebben we de auto eerst maar eens goed gewassen bij een Tankstation vlakbij de camperplaats.

De volgende dag maar eens een wandeling maken langs het mooie strand van Platja D’Aro.

1a

We blijven een paar dagen hier en maandag 22 dec gaan we weer verder naar het zuiden. We rijden via de C 35 richting Granolles en de C 17 via de tolvrije AP 7 langs Barcelona. Als we net op de snelweg zitten hebben we de pech om iets in onze linker achterband te rijden en kunnen nog net een afslag nemen om veilig langs de weg te parkeren en te kijken hoe we het gaan oplossen. We bellen met Aveco voor hulp onderweg, we kunnen niet zelf het wiel verwisselen, de auto’s razen voorbij. Gelukkig hebben we een reserve wiel bij en niet alleen een noodset voor reparatie. Na een uur wachten komt de Spaanse Asistencia Mecánica, die haalt het reservewiel onder de auto vandaan en verwisseld het wiel. We kunnen weer verder. We rijden naar Platja Larga aan de N 340, bij de rotonde net voor Tarragona zit een garage, we vragen of ze een nieuwe band kunnen bestellen en dat wordt geregeld. N 41.12307  O 1.27998

2a

Op dinsdag wordt het probleem weer opgelost. We worden vriendelijk geholpen.

We kunnen weer verder en gaan naar Vinaros, we komen er bekende tegen en blijven er een paar dagen staan. We wandelen door de stad en langs het strand. Het is leuk om met de Kerstdagen bij een groepje te staan die je kent, dus blijven we hier.

Op maandag 29 december rijden we verder richting zuiden, we doen eerst nog wat boodschappen in Vinaros en tanken voor € 1.06 de liter diesel, dat is mooi mee genomen. We rijden richting Sagunto en parkeren bij het strand, er staan nog 4 Engelse campers en die zijn ook van plan hier oud en nieuw te vieren.

We kijken wat tv en gaan naar het vuurwerk kijken, een  Engelsman steekt vuurwerk af. Een mooi begin van 2015 Daarna drinken we met z’n allen een borrel.

In Cullera is het gezellig druk, we internetten voor € 0,20 en kopen een Hallo, er staat informatie in en de t v gids, altijd handig. Er zijn kennissen die we lang niet gezien hebben, dus tijd om gezellig bij te praten met Jan en Marrie we kunnen buiten zitten.

De volgende dag rijden we een eindje verder naar het zuiden, we parkeren in de buurt van Oliva, het is rustig hier en we kunnen er een paar dagen staan.

Vrijdag 9 januari rijden we eerst langs de Lidl en gaan dan kijken ten zuiden van Oliva, daar kunnen we niet meer in de duinen staan, de weg is geblokkeerd. We kijken ook nog bij de haven van Denia, maar daar staat niemand en we denken dat het niet meer toegestaan is, dus eten we wat en rijden naar Javea.

Daar tanken we LPG voor € 0,59 de liter en doen de was in de Lavanderia bij het Repsol. We zijn even bezig, maar daarna kunnen we met alles weer schoon naar de camperplaats, we vinden nog een plekje en we willen hier samen met Gerard en Els de verjaardag vieren van Els.

4a1

Op zaterdag morgen komen ze aan en we drinken samen wat en wandelen wat rond.

Zondag koffie met gebak en in de avond gaan we naar de Chinees, waar we heerlijk eten.

Maandag 12 januari is het weer tijd om verder te gaan, we zijn weer bijgepraat.

Wij gaan naar El Campello. Dat vinden we een gezellige plaats en het is er druk, er wandelen veel mensen door de winkelstraat het is 19 gr.

14 januari rijden we langs de kustweg richting zuiden en zien dat er een nieuwe camperplaats is, Campello Beach in het zuidelijke gedeelte van El Campello, staat goed aangegeven.

5a1

Wij parkeren aan het strand ten zuiden van Alicante. Vlakbij de luchthaven, de vliegtuigen komen laag over maar het lawaai valt mee.

We staan er een paar dagen en het is heerlijk weer. Er komen veel vissers.

We rijden later naar een strandje een eindje verderop naar Gran Alacant. Het is druk met campers en in het weekend is het hier gezellig druk op de boulevard. Op zondag 18 januari is het in de middag bewolkt en in de avond gaat het regenen, de eerste regen sinds 5 weken.

Hier kun je op de boulevard gebruik maken van een wifi punt, dus voor we vertrekken even de mail lezen.

Dinsdag 20 januari vertrekken we uit Gran Allacant en versturen de mail. We doen onderweg boodschappen en rijden naar Guardamar waar we bij de Repsol even de was gaan doen, daarna rijden we naar La Mata. Altijd leuk om te staan en op woensdag is er een leuke markt vlakbij. De zon schijnt maar er waait een frisse wind. Hier kun je heerlijk langs het strand uitwaaien. Ook nog even naar de kapper, moet ook gebeuren. Laat de kapster een foto op de telefoon zien zoals ik het graag geknipt wil hebben, dat lukt prima. Zaterdag vertrekken we weer en rijden naar La Zenia, er is een grote markt en we rijden nog naar het grote winkelcentrum La Zenia Boulevard.

6a

Het is er gezellig druk, geen leegstaande winkels. Je hebt er gratis wifi. Heel veel eettentjes en overal hoekjes om te zitten. We drinken er koffie en slenteren lekker rond, de zon schijnt en hier voel je geen wind. Na het weekend door naar La Azohia We zijn verrast door het grote aantal campers wat hier staat, maar wat wil je uitzicht op zee, de winkel vlakbij en veel zon.

7a

Hier houden we het wel een paar dagen uit. Vrijdagnacht begint het flink te waaien en de camper staat te schudden. Zaterdagmorgen vertrekken we en gaan water tanken en boodschappen doen in Mazarron. Daarna rijden we naar de markt in Aquilas, maar omdat ook hier veel wind is, zijn er rond de middag alleen nog maar groenten en fruit kramen, we kijken wat we nog nodig hebben en rijden naar het strand in de buurt van Aquilas. We zoeken een plekje waar we weinig last hebben van de wind, het zand stuift in het rond en we zitten binnen, de zon schijnt maar daar is alles mee gezegd. De wind houdt aan en zondag rond de middag wordt het weer rustig en kunnen de stoelen buiten. Dinsdag 3 februari gaan we verder we gaan een plaatsje opzoeken aan het strand ten zuiden van Aquilas. Van daaruit kunnen we wandelen door de stad en langs de haven. Er is ook vlakbij een internet café.

We kunnen niet overnachten ten zuiden van Aquilas op het strand, je wordt er in de avond weggestuurd. We rijden verder richting strand Vera Playa en parkeren aan zee, we zoeken een plaatsje uit de wind. Kijken of er bekende staan en gaan wandelen, we gaan richting Garrucha een wandeling van ruim een uur, drinken koffie bij de haven. We wandelen ook naar Villaricos, daar gaan we naartoe voor de markt van zondag. Het terrein bij het strand in Villaricos is maar een vierde deel van vorig jaar, het heeft er gestormd en een groot gedeelte van het terrein is omgeploegd en je kunt er niet op.

8a

We hebben afgesproken met bekende in Villaricos, die komen zaterdag en dan hebben we nog een verjaardag te vieren. Het is een gezellig weerzien met Gerard en Els. We gaan zondag samen naar de markt en zitten lekker de hele middag buiten. Maandagmorgen vertrekken we samen om LPG te tanken bij de Repsol richting Vera N 37.22189 W 1.89499 en van daaruit gaan we weer onze eigen weg en rijden richting Carboneras. Vanuit Carboneras rijden we woensdag 11 februari naar Almeria en parkeren vlakbij het strand. Donderdag is een regendag, maar de vrijdag begint met een zonnetje, in de middag nemen we de stoelen mee naar het strand.

9a

Zaterdag gaan we naar de markt en zondag vertrekken we weer, we gaan naar Roquetas de Mar.

Als we in Roquetas de Mar aankomen schrikken we van de hoeveelheid campers, de twee parkeerplaatsen aan het strand staan bijna vol en ook de straten bij de appartementen zijn ook goed gevuld.We hebben geluk er komt een plaatsje vrij vooraan bij zee. Het waait flink en we gaan eerst een eindje lopen.

10a

Maandag 16 februari is het prima weer, we pakken de tuinstoelen en gaan op het strand zitten lezen. Nu kan het. Dinsdag is het even anders, weer veel wind en de hele dag regen, maar goed dat we allebei graag lezen.

Woensdag gaan we bij een internet café langs, bekijken de vooruitzichten voor de komende 2 weken en beslissen om niet via Portugal te rijden, maar langs de oostkust van Spanje weer richting noorden, de vooruitzichten zijn prima voor het weer daar.

Donderdag willen we nog naar Guardias Viejas en dan weer terug, maar als we daar komen staat er niemand, het was ons verteld, maar we konden het niet geloven, zelfs in Almerimar langs de boulevard is er geen camper te bekennen. Dus dat gaat niet door, het waait nog steeds flink en het zou in het weekend veel beter worden, we besluiten om naar Garrucha te rijden, we parkeren bij de haven.

Vrijdag morgen is het regenachtig en we lopen even over de markt, daarna rijden we naar Villaricos en wandelen langs het strand. We wachten hier de markt af voor zondag. Halen dan frietjes en kip en smullen.

Maandag 23 februari gaan we weer op pad, eerst water tanken en dan naar de Consum in Vera. Daarna rijden we richting San Juan de los Torreros, voor we daar zijn zien we campers aan het strand en we gaan kijken, een mooie plaats om een paar dagen te staan. We staan er puur natuur, vlakbij het water en mooi om eens rond te kijken. We wandelen naar Cala Panizo een klein gehuchtje met hele mooie huizen vlak aan het strand. Wandelen we richting San Juan de los Terreros dan komen we na 30 min bij een appartementen gebouw bij Urbanizacion Mar de Pulpi. Met een kleine Coviran supermarkt en er is ook een cafeetje met wifi, we drinken koffie en kijken even naar de mail en naar de vooruitzichten voor het weer. Het blijft de komende 14 dagen prima weer aan deze kant. We hebben ook een prima radio zender gevonden. Op FM 104.6 een lokale zender vanuit Torreros. Met een Nederlands talige presentator van 17.00 tot 18.00 uur.

11a

Donderdag 26 februari gaan we weer een stukje verder richting San Juan de los Torreros, we parkeren vlakbij zee. We wandelen naar het dorp en doen wat boodschappen en drinken koffie op de boulevard. Het is donderdag avond om 22.00 uur nog 16 graden buiten.

Vrijdagmorgen schijnt de zon al om 8.00 uur, de bakker komt om 8.30 wat wil je nog meer.

12a

Zaterdag 28 februari genieten we van een mooie dag, we horen dat er zondag een kleine markt in het centrum is en daar wandelen we naar toe, kopen wat groente en fruit en heel veel meer is het niet. Er is ook een tweede hands winkel vlakbij. In de middag maken we een flinke wandeling naar El Pozo del Esparto, het is druk met wandelaars en met campers. En het is druk bij de strandtentjes. Maandag gaan we eerst naar de Mercadona in Aquilas en rijden dan naar Carolina een strandje vlakbij, het is mooi weer en daar is een mooi strandje om te zwemmen. En daar maken we gebruik van.

13a

Het is hier ook mooi om te wandelen. Vrijdag is het weer tijd om een andere plaats te zoeken. Eerst gaan we water tanken en lozen bij een benzinestation langs de weg naar Aquilas en dan zien we net voor de stad campers op het strand, dus parkeren we daar.

14a

We wandelen naar de haven van Aquilas en door het winkelcentrum, kopen een Halo krant en zitten lekker aan het strand. Zaterdag 7 maart rijden we naar Cabo Cope en gaan kijken of er campers staan, niet dus. We gaan naar de markt en terug naar de strandparking. Zondag 8 maart wandelen we over de boulevard helemaal door Aquilas naar een koffie tent die heet Samoa het is er druk en hier is een wifi punt, we drinken koffie en lezen de mail. Daarna weer lekker in de stoel op het strand. Maandag rijden we naar Torrevieja, we gaan LPG tanken aan de CV 905 N 37.98806 W 0.68734 bij een Repsol station we betalen € 0,66 per liter. Daarna rijden we naar een Repsol station om te wassen. N 37.96236 W 0.71876 blijkt dat hier ook LPG is.

15a

Daarna parkeren we in La Mata aan het strand, we hebben geluk er is nog een plaatsje vrij. We wandelen over de mooie boulevard en zien aan de andere kant van het stadje ook nog bekenden staan. Woensdag 11 maart lopen we over de markt en kopen groente en fruit daarna weer heerlijk genieten van de zon. Donderdag gaan we in de middag naar het strand, het is hier zomers. Vrijdag morgen 13 maart vertrekken we naar La Zenia, we willen nog een keer naar het mooie winkelcentrum, voor we richting noorden gaan rijden.

Bij La Zenia boulevard staan weer campers op het grote parkeerterrein, ook omdat er morgen markt is. Er is ook een mooie sportzaak en een doe het zelf winkel, altijd mooi om eens rond te neuzen. We gaan eerst onze mail ophalen bij het wifi punt en versturen. Dat gaat hier prima. We lopen zaterdag nog over de markt er rijden daarna naar Gran Alacant en parkeren bij Platja Carabassi. Hier komen we graag vooral omdat je er mooi kunt wandelen. We lopen langs het strand richting Santa Pola en zien ook daar bij de duinen campers staan. Op woensdag 18 maart gaan we eerst naar de Lidl in Santa Pola en daarna naar Urbanova, er staan nog een paar campers meer, maar als we ons plekje gevonden hebben rijden ze weg, er staat behoorlijk wat wind. We eten en wachten nog even, maar als er geen campers bijkomen besluiten we richting El Campello te rijden. We kunnen vanuit de auto deze kudde geiten en schapen bewonderen die langs komen wandelen. Ook hier vinden we een leuk radio station Radio El Campello 107.3 FM.

16a

We wandelen op Donderdag 19 maart naar de nieuwe camperplaats in El Campello, het ziet er heel mooi verzorgd uit. Per dag € 12,- blijf je wat langer dan krijg je korting. Het is bewolkt en af en toe zon, er staat een flinke wind en de surfers genieten.

17a

Het is erg druk langs het strand, het is vandaag een nationale feestdag in Spanje. De dag van San José. Veel winkels gesloten. Vrijdag 20 maart, de dag van de zonsverduistering laat ons even de verduistering van de zon zien, maar er is veel bewolking, dus maar even wat kunnen zien. Zaterdag 21 maart rijden we naar Javea, we gaan de was doen en de auto wassen, dat kan hier prima, er staat een trap met een plateau waar je over kunt lopen en zo het dak van de camper goed schoon kunt maken. N 38.78228 O 0.17929 Daarna schoon gewassen naar de camperplaats, er staan nu niet zoveel campers als in januari.

18a

Zondag 22 maart wandelen we langs het strand naar de haven, een mooie wandeling van bijna 1 uur. En zo als ieder weekend, zitten de terrasjes gezellig vol. Maandag 23 maart is bewolkt en af en toe een spetter regen. Verschil moet er zijn zal deze eigenaar van het rode busje denken, ook hiermee kun je gaan overwinteren in Spanje.

Dinsdag 24 maart rijden we via de haven van Denia, waar we graag willen parkeren. Dat gaat niet lukken en we rijden naar Cullera. Een bekende plaats voor ons, we vinden een leuke plaats en zien wat bekenden. In de avond komt de politie zeggen dat we allemaal weg moeten, ze verwachten hoog water.

19a

Het heeft ook veel geregend in de bergen en er komt veel water via de rivier. De politie denkt dat de parkeerplaats achter de duinen wel eens vol water zou kunnen lopen. Dus iedereen vertrekt, wij parkeren boven op de boulevard.

De volgende morgen gaan we eens kijken en het valt gelukkig mee, in de middag staat iedereen weer op het grote parkeerterrein. We gaan naar een internet café en voor € 0,20 mail gelezen en verstuurd. Volgens weer online zitten we goed in deze omgeving en wordt het prima weer de komende 14 dagen. We liggen nog een paar uur aan het strand en na een dag of 4 gaan we weer een ander plaatsje opzoeken in de omgeving.

In het weekend van Palm Pasen zijn we in Platja de Piles en wandelen riching Daimus. Het is hier overal heel druk op het strand, de Spanjaarden hebben een week vakantie en het strand wordt druk bezocht. Ook wij doen daar aan mee.

Dinsdag 31 maart rijden we richting Tavernes en wandelen naar de nieuwe camperplaats. Waar eerst vele campers achter de duinen stonden is een camperplaats aangelegd.

20a

Het ziet er goed verzorgd uit, mooie plaatsen, maar wel wat smal, je staat erg dicht bij elkaar. In de vakantie week kost een plaats € 13,00 maar buiten de vakantie tijd is het goedkoper. Na een flinke wandeling gaan we nog even lekker een duik in zee nemen. Je kunt hier mooi langs het zandstrand wandelen en het is er gezellig druk in deze vakantie week. We wandelen ook naar Grou de Gandia, daar zijn de strandtenten allemaal open en is het erg druk. We blijven hier in de buurt, het is heel mooi weer en we vertrekken pas maandag 6 april als het weer iets minder is. Het heeft vannacht wat geregend en het is bewolkt. We rijden richting Sagunto en parkeren vlakbij het strand, we gaan stilaan richting noorden.

We parkeren op dinsdag aan het strand ten noorden van Hospitalet de L’Infant, zien de politie en vragen of we hier een nachtje mogen staan, dat mag. De zon schijnt maar het is fris. We maken plannen voor de rit naar huis.

Woensdag rijden we naar Platja d'Aro een bekende plaats, waar we in December parkeerden is nu met een balk afgesloten en we mogen in de straat parkeren. Dat kan de hele zomer, in het najaar gaat de grote parkeerplaats weer open, dat hebben ze hier goed geregeld. We wandelen door het drukke centrum en hebben gratis internet bij de Toeristen info.

Donderdag 9 april nog een mooie wandeling langs het strand en dan vrijdag op weg naar huis. We rijden via Le Perthus naar Le Boulou, hebben even een opstopping i.v.m. bomen snoeien langs de weg. Na 20 min kunnen we door naar Le Clerc. N 42.53144 O 2.83914 Daar gaan we de was doen, voor we naar de camperplaats in Le Boulou rijden.

21a

Zaterdag 10 april vertrekken we, we rijden via Perpignan, Narbonne en bij Berziers kunnen we naar de A 75. We parkeren na 398 km in Masiac aan de rivier N 45.25215 O 3.19416 ( de coördinaten uit Facile-en-Route 2014 kloppen niet ) Een mooie rustige plaats op 1,5 km vanaf de A 75. Zondag gaan we verder, we vertrekken om 8.30 uur en rijden de A75 tot Riom dan naar Moulins en via de D 979 – D 34 en de D 23 binnendoor naar Clamecy, daar tanken we bij de Leclerc en dan door naar Auxerre en Troyes om uiteindelijk om 16.00 uur in Arcis sur Aube te parkeren na 437 km.

Maandagmorgen 13 april luiden de klokken in Arcis sur Aube ons wakker, tijd om op te staan en de laatste etappe te rijden naar huis, we gaan via de D977 en D 987 naar de A 34. Dan richting Sedan en naar de A 26 richting Luik. Via Maastricht rijden we richting het Brabantse land.

Een mooie overwintering, met veel zon en een paar weken flinke wind, ook wat regen,maar heerlijk weer om de winter door te komen. We hebben zo’n 5000 km gereden en volop genoten in het Spaanse kustgebied.